Jesteś tutaj: Home > Grafika > Podział grafiki

Podział grafiki

Grafika komputerowa ze względu na rodzaj, dzieli się na poszczególne grupy. Pierwszą z nich jest grafika rastrowa nazywana również bitmapą. Tworzy ona dwuwymiarową siatkę, za pomocą pojedynczych pikseli. Obraz wyświetlany na naszym monitorze korzysta właśnie z takiego rodzaju grafiki, co znaczenie podnosi jej popularność. Głównym problemem grafiki rastrowej jest pogorszenie się jakości wyświetlanego obrazu po skalowaniu. Wymaga ono także przeliczania każdego z pikseli. Kolejny rodzaj to grafika wektorowa, która zamiast pikseli wykorzystuje tak zwane prymitywy. Mogą nimi być na przykład : linie, punkty, łuki, wielokąty i tym podobne. Ten proces znacznie ułatwi pracę, ponieważ wystarczy określi tylko początek i koniec, a nie trzeba wykonywać dużej mapy bitowej, jak w przypadku grafiki rastrowej. Również podczas skalowania nie utracimy jakości grafiki. Niestety nie mamy możliwości wyświetlania grafiki wektorowej na ekranie monitora.

Przed wyświetleniem obrazu następuje zmiana na grafikę rastrową możliwą do wyświetlenia. Wizualizacją obiektów trójwymiarowych zajmuje się oczywiście grafika 3D. Jeśli chcemy mieć możliwość wyświetlenia sceny trójwymiarowej na ekranie monitora musi ona zostać zrenderowana oraz zrasteryzowana. Czynność wyświetlenia grafiki 3D na ekranie składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich to modelowanie. Polega ono na tworzeniu i modyfikacji obiektów za pomocą specjalnego programu komputerowego, który dostarcza potrzebnych narzędzi oraz zbioru figur geometrycznych. Druga z czynności to utworzenie sceny, które polega na odpowiednim ustawieniu utworzonych w etapie pierwszym obiektów. Na samym końcu następuje przeliczenie danej sceny oraz zrobienie pliku wyjściowego. Plik ten może mieć formę animacji albo obrazu statycznego. Czynność ta nazywana jest renderingiem. Po odpowiednim przygotowaniu materiałów przez człowieka wykonywana jest przez komputer przez długi czas. Po zakończeniu wszystkich etapów otrzymamy obraz, który możemy wydrukować lub wyświetlić na ekranie.

 

 

Tagi: , ,

Napisz komentarz

Musisz się zalogować żeby móc komentować.